Evropská Unie přijala nařízení č. 261/2004 proto, aby chránila práva cestujících v letecké dopravě. Díky tomuto nařízení jsou cestující oprávněni požadovat finanční náhradu nejen v případě zpožděných či zrušených letů, ale také v případě odepření nástupu na palubu (tzv. overbooking). Většina cestujících však o tomto nároku neví, a proto je důležité obeznámit každého o jeho právech a možnostech, jak je může uplatňovat.
Podle nařízení EU č. 261/2004 mají cestující nárok na finanční kompenzaci ve třech případech. Jedná se o zrušené lety, zpožděné lety nebo odepření nástupu na palubu (tzv. overbooking). Konkrétní podmínky, za kterých je možné požadovat náhradu, jsou popsány níže.
Abyste mohli uplatňovat nárok na kompenzaci za zrušený let, musí vás Austrian Airlines informovat o zrušení vašeho letu méně než 14 dní dopředu. Dále se musí jednat o pochybení na straně Austrian Airlines, a tudíž důvodem ke zrušení letu nesmí být jedna z mimořádných okolností (např. nepříznivé počasí). V takových situacích cestujícím nárok na kompenzaci nevzniká.
U zpožděných letů platí stejně jako u zrušených, že zpoždění letu musí být způsobeno chybou na straně Austrian Airlines. Pokud bude let zpožděn například z důvodu stávky letištního personálu nebo jiných mimořádných okolností, cestující nemá žádný nárok na kompenzaci. Pro splnění podmínek podle nařízení EU je navíc nutné, aby zpoždění dosáhlo alespoň 3 hodin. Zde je důležité zmínit, že zpoždění se počítá až u přistání v cílové destinaci, a tudíž není relevantní s jakou ztrátou letadlo vzlétlo.
Posledním z případů, na které se vztahuje nařízení EU, je overbooking. Jsou to situace, kdy vám personál Austrian Airlines sdělí, že vás nepustí do letadla z důvodu přeplněné kapacity. Aby bylo možné požadovat finanční náhradu, nesmí se jednat o dobrovolné přenechání místa v letadle.
Informace v případě nestihnutí přestupu a zmeškání navazujícího letu naleznete v tomto článku.
Jak bylo výše již zmíněno, za určitých situací Austrian Airlines nemá povinnost kompenzaci vyplácet i přesto, že jejich let byl zrušen nebo zpožděn déle než 3 hodiny. Tyto situace jsou v nařízení EU souhrnně označovány jako mimořádné okolnosti. Mezi ně řadíme mimo jiné stávku zaměstnanců letiště nebo řízení letového provozu, nepříznivé povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika nebo mimořádné události na letišti jako je např. nahlášená bomba. Mimořádných okolností je však celá řada. Více se o nich dočtete v našem samostatném článku.
Z hlediska výše finanční kompenzace nezáleží, jestli byl váš let zpožděn, zrušen a nebo vám byl odepřen nástup na palubu. Pro určení částky, na kterou máte nárok, je důležitá vzdálenost letů a také výsledný čas zpoždění, se kterým jste se dostali do své cílové destinace.
Pokud jste letěli vzdálenost do 1 500 kilometrů, máte nárok ve výši 250 euro. V případech letů se vzdáleností mezi 1 500 až 3 500 kilometrů je váš nárok 400 euro. U letů, které mají délku větší než 3 500 kilometrů, je cestující oprávněn žádat až 600 euro. Zde však platí dvě výjimky. Zaprvé, že let musí být operován z letiště v EU do místa mimo EU a nebo naopak, tedy z území mimo EU na letiště nacházející se v EU. Pokud se jedná o let se vzdáleností nad 3 500 kilometrů, ale pouze v rámci EU, cestující má nárok na 400 euro. Druhou výjimkou je, že let musí být zpožděn déle než 4 hodiny. Pokud je zpoždění v rozmezí 3 až 4 hodin, Austrian Airlines může kompenzace snížit o 50 %, tedy na pouhých 300 euro z původních 600.
Jako u každé letecké společnosti si nárok na kompenzaci můžete vyřídit sami přes webové stránky Austrian Airlines. Zde však musíte počítat s tím, že se odpovědi můžete dočkat až po několika dnech či týdnech. Letecké společnosti navíc nárok na kompenzaci nechtějí sami od sebe vyplatit, a tak velmi často žádosti zamítají. Vám poté nezbývá nic jiného, než se spojit se zákaznickou podporou a trávit hodiny komunikováním se zaměstnanci Austrian Airlines s tím, že výsledek bude pravděpodobně stejně negativní.
Druhou možností je, že se obrátíte na profesionály, kteří nároky na kompenzace za narušené lety řeší každý den, a proto mají s Austrian Airlines mnoho zkušeností. V Refundio víme, jak komunikovat se zástupci letecké společnosti i v případech, kdy nechtějí vyplatit finanční kompenzaci za zpožděný či zrušený let. Výhodou je, že u nás trvá celý proces mnohem rychleji a vy se nemusíte o nic starat. V některých případech vám dokonce nabídneme výplatu dopředu, abyste nemuseli čekat na výsledek případného soudního sporu. Pokud tedy nechcete trávit svůj volný čas vypisováním dlouhých zpráv či telefonováním na podporu Austrian Airlines, vyplňte krátký formulář níže, a my se následně o vše postaráme.
Pokud vám letecká společnost zamítla vyplatit kompenzaci za váš narušený let, i tak se vám pokusíme pomoci. Naši právníci zdarma posoudí váš let a zejm. důvody, pro které letecká společnost odmítla kompenzaci vyplatit. Ve většině případů dokážeme klientům získat kompenzaci i poté, co jim aerolinka nárok zamítne. Vždy je však lepší nás kontaktovat jako první, abychom těmto situacím mohli předejít.
Věděli jste, že letecká společnost Austrian Airlines je vlastněna společností Lufthansa Group?
Lufthansa Group má pod sebou více než 300 dceřiných společností, do kterých patří kromě Austrian Airlines také Eurowings, Lufthansa, Brussels Airlines nebo Swiss International Air Lines.