Kompenzace za zrušený let

Zrušení letu je jednou z mnoha nepříjemností, se kterými se můžete setkat při plánování své cesty. Oproti zpoždění letu, je zrušení letu o to nepříjemnější, že k němu většinou dochází na poslední chvíli a takřka „z čistého nebe“. Naštěstí však existují jasně stanovená pravidla, která vaše práva cestujících chrání. Při splnění určitých podmínek tak budete mít nárok nejen na náhradní let, ale také na finanční kompenzaci až 600 € na osobu. Pojďme se podívat na to, kdy vám nárok na kompenzaci za zrušený let vzniká.

Kdy vzniká nárok na kompenzaci za zrušený let?

Podle nařízení EU č. 261/2004 máte právo požadovat kompenzaci ve výši až 600 € v případě, že:

byl váš let zrušen méně než 14 dnů před plánovaným odletem
váš let vzlétl z letiště na území EU nebo přistál na letišti v EU (pokud byl provozován leteckým dopravcem se sídlem v EU),
jste měli platnou rezervaci letu, a
za zrušení je odpovědna letecká společnost (nesmí se tedy jednat o tzv. mimořádnou okolnost).

Kompenzace za zrušený let - na co máte nárok?

Pokud vám letecká společnost zruší váš let méně než 14 dnů před plánovaným časem odletu, máte právo požadovat následující kompenzaci:

  • vrácení pořizovací ceny letenky nebo přesměrování do cílové destinace (náhradní let),
  • až 600 € finanční kompenzaci, a
  • další.

Na vrácení plné ceny letenky máte nárok, ať jste byli o zrušení letu informování kdykoliv. Není tedy potřeba, aby byl let zrušen méně než 14 dnů před odletem. Aerolinka vám může v takové situaci nabídnout alternativní formu vrácení peněz (např. voucher), s kterou ale nemusíte souhlasit a letecký dopravce je pak povinen vrátit peníze. V případě letů, které nespadají pod regulaci EU, forma vrácení peněz závisí na obchodních podmínkách leteckého přepravce nebo na legislativě země, kde má letecký přepravce své sídlo.

Místo vrácení pořizovací ceny letenky vám aerolinka může nabídnout také náhradní let do vaší destinace, a to v nejbližším možném termínu.

Pokud byl váš let zrušen méně než 14 dnů před odletem, máte vedle možnosti volby mezi vrácením ceny letenky a náhradním letem, také právo na finanční kompenzaci ve výši až 600 € na osobu. Aerolinka nemá povinnost vám finanční kompenzaci platit pouze v případě, že splní následující podmínky vašeho náhradního letu:

Informování o zrušení letu Náhradní let
14 dnů a více Bez finanční kompenzace
7 - 13 dnů Náhradní let musí odlétat nejdříve 2 hodiny před plánovaným odletem a musí dosáhnout cílové destinace nejpozději 4 hodiny po plánovaném času přistání
méně než 7 dnů Náhradní let musí odlétat nejdříve 1 hodinu před plánovaným odletem a musí dosáhnout cílové destinace nejpozději 2 hodiny po plánovaném času přistání

Na jakou kompenzaci máte při zrušení letu nárok?

Pokud byl váš let zrušen méně než 14 dnů před plánovaným odletem, máte dle nařízení EU nárok na kompenzaci až 600 € / osoba. Výše kompenzace závisí na délce letu a době zpoždění náhradního letu oproti původně rezervovanému letu. Více vám to znázorní níže uvedená tabulka.

Zpoždění náhradního letu
Vzdálenost Méně než 2 h 2 h – 3 h 3 h - 4 h Více než 4 h nebo se let vůbec nekonal
Všechny let pod 1 500 km 125 € 250 € 250 € 250 €
Lety v rámci EU nad 1 500 km 200 € 200 € 400 € 400 €
Ostatní lety mezi 1 500 a 3 500 km 200 € 200 € 400 € 400 €
Ostatní lety nad 3 500 km 300 € 300 € 300 € 600 €

Jak je vidět v tabulce, v případě, že vám letecká společnost nabídne náhradní let a do cílové destinace se dostanete se zpožděním menším než dvě, tři, resp. čtyři hodiny v závislosti na délce letu, má aerolinka právo vám finanční kompenzaci snížit o 50 %.

Na co dalšího máte v případě zrušení letu nárok?

Finanční kompenzace není to jediné, na co máte v případě zpoždění vašeho letu právo. Vedle kompenzace až 600 € máte dále nárok např. na:

  • občerstvení (většinou ve formě poukazu na jídlo v přiměřené hodnotě na letišti), a
  • ubytování v hotelu.

Zrušení letu je samo o sobě nepříjemnou událostí, a co teprve, pokud vám je náhradní let nabídnut až další den. V takovém případě by vám letecká společnost měla zajistit ubytování v hotelu zdarma, vč. dopravy do hotelu a zpět na letiště. Nemalujme čerta na zeď, ale pokud by vás letecká společnost s tímto nárokem odmítla, můžete si najít a zaplatit ubytování sami a později podat k letecké společnosti žádost o proplacení vynaložených nákladů.

Pokud jste nebyli připuštěni na palubu letadla a týká se vás situace tzv. overbookingu, připravili jsme pro vás samostatný článek.

Výjimky - kdy vám nárok na kompenzaci za zrušený let nevzniká?

V případě, že byl váš let zrušen z důvodu tzv. mimořádné okolnosti, letecká společnost nemá povinnost vám finanční kompenzaci platit. Pozor, na vrácení ceny letenky (nebo náhradní let) a ubytování v případě zpoždění přes noc, máte právo vždy. Tedy nehledě na to, zda se jednalo o mimořádnou okolnost či nikoliv. Mimořádné okolnosti se vztahují pouze na finanční kompenzaci. Jedná se například o situace jako je:

  • nepříznivé počasí – povětrnostní podmínky;
  • stávka zaměstnanců letiště nebo letových dispečerů;
  • porucha letového radaru;
  • nouzové situace;
  • mimořádné události na letišti (teroristické útoky, požáry, sabotáže, nahlášení bomby);
  • politické nepokoje;
  • a jiné výjimečné situace.

Ne vždy se však jedná o mimořádnou okolnost. Například taková technická závada letadla bude ve většině případech považována za okolnost, za kterou nese odpovědnost letecká společnost a vám tak nárok na finanční kompenzaci vzniká.

Pozor, na vrácení ceny letenky (nebo náhradní let) a ubytování v případě zpoždění přes noc, máte právo vždy. Tedy nehledě na to, zda se jednalo o mimořádnou okolnost či nikoliv. Mimořádné okolnosti se vztahují pouze na finanční kompenzaci.

Pokud vám letecká společnost zamítla váš nárok z důvodu mimořádné okolnosti, napište nám, celou situaci ověříme a pokusíme se vám kompenzaci přesto vyplatit.

Zmeškání navazujícího letu

Pokud byl váš let zpožděn vinou letecké společnosti a vy jste v tom důsledku nestihli přestoupit na váš navazující let, nemusíte propadat panice. Letecká společnost má povinnost vám zajistit náhradní let do vaší cílové destinace. Nezapomeňte, že vedle náhradního letu máte právo také na finanční kompenzaci ve výši až 600 €.

Bližší informace najdete na stránce Zmeškání navazujícího letu.

Co dělat v případě zrušeného letu?

Důležité je nepropadat panice. Vyfoťte si palubní letenky nebo si je nahrajte do telefonu. Zkuste zjistit na informační přepážce důvod zrušení vašeho letu. Zjistěte si na přepážce informace k možnému náhradnímu letu. Pokud je zrušení zobrazeno na odletové tabuli, je dobré si ji také vyfotit. Každý důkaz o zrušení letu zrychluje průběh celé kompenzace. Přečtěte si, na co máte v dané situaci nárok a požádejte o občerstvení a zajištění hotelu v případě, že vaše zpoždění trvá přes noc.

Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře. Vše za vás vyřešíme a do druhého dne vám pošleme peníze, které vám za zrušení letu náleží.

Jak vyplnit žádost o kompenzaci za zrušení letu?

Žádost o kompenzaci můžete vyplnit dvěmi způsoby. Buďto se pokusíte s leteckou společností domluvit sami a získat tak kompenzaci za váš zrušený let. Nebo můžete vyplnit formulář na webu Refundio.cz a nechat celý proces kompenzace na nás.

Nebudeme vám nic nalhávat, kompenzaci za váš zrušený let můžete získat vlastní cestou bez využití našich služeb. Je však třeba počítat s tím, že celý proces získání kompenzace může být zdlouhavý (vše trvá až 12 měsíců) a zejména bez garance úspěchu. Vyznat se v tom, na co máte v případě zrušení letu nárok a vše správně formulovat zároveň není úplně jednoduché. Kompenzace se tak nemusíte ani po dlouhých měsících vůbec dočkat.

Pokud se vám z vidiny desítek emailů a dlouhých měsíců dohadování s aerolinkou zvedá žaludek více než z turbulencí v letadle, můžete celý proces nechat na nás.

Během 5 minut vyplníte náš formulář, my vše posoudíme a ještě ten den se vám ozveme s nabídkou kompenzace. Odškodnění za váš let pro vás pak zajistíme a pokud je to možné, kompenzaci vám zašleme předem. Bez čekání, bez stresu a hlavně s jistotou získání kompenzace. Částka vám totiž zůstává i v případě, že bychom následně spor s aerolinkou prohráli.

Žádejte až 600 eur za zpožděný nebo zrušený let.

Na co se nás nejčastěji ptáte v souvislosti s kompenzací za zrušený let

Aerolinka mi nabídla náhradní let. Mám nárok i na finanční kompenzaci?

Ano. V případě splnění podmínek (viz Kompenzace za zrušený let - na co máte nárok?) máte právo nejen na vrácení ceny letenky nebo náhradní let, ale také na finanční kompenzaci až 600 EUR na osobu.

Mám nárok na kompenzaci za zrušený let i v případě letu mimo EU?

Ano. Na kompenzaci máte dle evropského nařízení právo v případě, že váš let odlétal z letiště na území EU nebo na takové letiště přilétal a zároveň byl tento let provozován leteckým dopravcem se sídlem v EU. Pro představu se tak bude jednat např. o let z Prahy do Dubaje, ale zároveň o let z Dubaje do Prahy pokud bude provozován evropskou aerolinkou (např. Smartwings či Wizzair). Let z Dubaje do Prahy provozován např. aerolinkou Emirates poté pod evropské nařízení nespadá.

Můj let byl zrušen z důvodu špatného počasí, mám na kompenzaci nárok?

Bohužel ne. Špatné počasí je považováno za mimořádnou okolnost, za kterou nenese letecká společnost odpovědnost. Na finanční kompenzaci vám tedy nárok nevzniká, ale na vrácení ceny letenky nebo náhradní let, a ubytování v hotelu či občerstvení ano, na to nezapomeňte.

Aerolinka mi zamítla nárok pro mimořádnou okolnost. Co můžu dělat?

Vyplňte náš formulář. Přesto, že aerolinka zamítla váš nárok, pokusíme se s tím něco udělat. Pro příště je však jednodušší nás kontaktovat rovnou, abyste těmto situacím předešli.

Letenku mi kupoval zaměstnavatel, letěl jsem na pracovní cestu. Mám i tak nárok na kompenzaci za zrušení letu?

Ano. Nezáleží na tom, kdo letenku kupoval, ale kdo měl daným letem letět. Nárok na kompenzaci vám tak vzniká ve stejné výši jako byste letěl na dovolenou s rodinou.

Která letecká společnost vám zrušila let?

Připravili jsme pro vás přehled nejčastějších aerolinek, s kterými se můžete na svých cestách setkat. U každé naleznete návod na to, jak získat kompenzaci za zrušený či zpožděný let.