Zpožděný nebo zrušený let? Získejte kompenzaci až 600 EUR. Přečtěte si, jak na to!

Letěli jste nedávno na dovolenou nebo jste využili leteckou dopravu z jiného důvodu a zažili jste nečekané zpoždění nebo dokonce zrušení letu? Pokud ano, v souladu s nařízením EU č. 261/2004 můžete mít nárok na kompenzaci až do výše 600 euro. Abychom vás co nejlépe informovali, připravili jsme pro vás tento článek, ve kterém vás provedeme situacemi, za kterých vám vzniká nárok na odškodnění od letecké společnosti. Přečtěte si, jaká částka vám náleží, a jakým způsobem můžete kompenzaci získat.

Narušení letu z pohledu nařízení EU. Na co máte při zpoždění či zrušení letu právo?

Letecká doprava se v posledních letech stala nedílnou součástí téměř každého z nás. Přesto, že by si každý přál prožít svou cestu letadlem bez problému, na svých cestách se můžete setkat s narušením letu. Významné zpoždění letu nebo dokonce jeho zrušení může pořádně zatočit s vašimi plány. 

Evropská unie proto přijala opatření, která by těmto situacím měla předcházet a hlavně zmírňovat jejich dopad. Nařízení EU č. 261/2004 tak upravuje pravidla pro odškodnění a ochranu práv cestujících v případech, kdy dojde k narušení letu, ať už v podobě významného zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu.

Kdy a jak se použije nařízení EU č. 261/2004?

Nárok na kompenzaci vůči letecké společnosti vám vzniká v případech, kdy:

  • byl váš let zrušen a letecká společnost vás o zrušení informovala méně než 14 dnů předem. Kompenzace se v tomto případě pohybuje od 250 do 600 eur. Její výše závisí na vzdálenosti letu a také délce výsledného zpoždění, se kterým jste se do cílové destinace dostali.
  • se váš let zpozdil, a to o déle než 3 hodiny oproti plánovanému času přistání v destinaci. Délka zpoždění se z pohledu nároku na odškodnění počítá vzhledem k plánovanému času přistání. Zpoždění při vzletu tedy není relevantní. Zpoždění letu zároveň nesmí být způsobeno tzv. mimořádnými okolnostmi, jako je např. nepříznivé počasí nebo stávka letištního personálu. Výše kompenzace za zpožděný let je totožná jako u zrušených letů, opět záleží na vzdálenosti mezi destinacemi.
  • vám byl odepřen přístup na palubu letadla personálem letecké společnosti (jedná se o tzv. overbooking). V takovém případě máte nárok na kompenzaci ve stejné výši jako při zrušeném nebo zpožděném letu. Nesmí se však jednat o dobrovolné přenechání místa ze strany cestujícího, v takovém případě by nárok na kompenzaci nevznikal.
  • jste nestihli váš navazující let, a to v důsledku zpoždění či zrušení předchozího letu. Vaše cesta však musí být v rámci jedné rezervace, tedy jednoho rezervačního čísla dopravce. Co to znamená a další bližší informace o zmeškání navazujícího letu se dozvíte v tomto článku.

Jak zjistit, zda váš let splňuje podmínky pro získání kompenzace za zpožděný nebo zrušený let?

Ne vždy, když dojde ke zpoždění či zrušení letu, vzniká nárok na kompenzaci. Abyste mohli kompenzaci získat, jednou z podmínek je to, že váš let spadá pod působnost nařízení 261/2004. Váš let tedy musí vzlétnout z letiště na území EU nebo na letišti v EU přistát, ale za současného splnění podmínky, že tento let je provozován leteckým dopravcem se sídlem v EU.

Pro přehlednost se podívejte na tabulku níže:

Odlet Přílet Společnost Nárok dle 261/2004
Praha Mnichov Smartwings Ano
Praha Dubaj Emirates Ano
Dubaj Praha Smartwings Ano
Dubaj Praha Emirates Ne

Můj let splňuje podmínky. Jak získat kompenzaci za zpožděný let?

Možností, jak o odškodnění za zpoždění či zrušení letu žádat, je hned několik. Jednou z nich je možnost obrátit se na leteckou společnost přímo a na vlastní pěst. V takovém případě si musíte na stránkách letecké společnosti najít příslušný formulář pro kontaktování aerolinky ohledně vašeho nároku (jak získat kompenzaci např. s leteckou společností Wizz Air uvádíme v tomto článku).

Jakmile aerolinku kontaktujete, musíte počkat na její vyjádření. To může trvat několik dnů, týdnů nebo dokonce měsíců. Je bohužel pravděpodobné, že vám letecká společnost váš nárok na kompenzaci zamítne ať už bez udání důvodu nebo s odkazem na mimořádné okolnosti. V takovém případě se můžete pokusit znovu kontaktovat zákaznickou podporu aerolinky nebo si najmout vlastního právníka, který bude váš případ řešit. Celý proces je však zdlouhavý a navíc, pokud neuspějete, může se stát, že vám vzniknout vysoké náklady za právní služby a soudní poplatky.

Další možností je poté využít společnost zabývající se touto problematikou. Pokud chcete svůj volný čas trávit příjemnějšími aktivitami, můžete svůj případ předat do rukou odborníků, kteří pro vás vše zařídí. Naši právníci komunikují s leteckými společnostmi denně a dobře rozumí celému procesu. Kompenzaci za zpožděný či zrušený let pro vás dokážeme získat výrazně rychleji a s daleko větší jistotou úspěchu, než kdybyste celým procesem postupovali sami. V některých případech je navíc možné, že vám nabídneme výplatu kompenzace předem. To znamená, že budete mít částku na bankovním účtě okamžitě, bez jakéhokoliv čekání. 

Chcete-li využít našich služeb a o nic se nestarat, stačí vyplnit krátký formulář. Náš tým se ihned spojí se zástupci letecké společnosti a zahájí proces vymáhání kompenzace za váš zpožděný nebo zrušený let. V Refundio jsme již pomohli tisícům cestujících získat kompenzaci, na kterou mají právo.

Žádejte až 600 eur za zpožděný nebo zrušený let.

Na jakou kompenzaci mám v případě zpoždění nebo zrušení letu nárok?

Výše odškodnění se liší v závislosti na vzdálenosti mezi destinacemi a délce zpoždění. Pro lety do 1 500 kilometrů činí nárok 250 euro. Pro lety se vzdálenosti mezi 1 500 a 3 500 kilometry je stanoveno odškodnění na částku 400 euro. Až 600 euro mohou požadovat cestující, jejichž let byl provozován mezi letištěm na území EU a letištěm mimo EU, a zároveň přesáhl vzdálenost 3 500 kilometrů

U letů se vzdáleností delší než 3 500 km však platí výjimka. Pokud je zpoždění takového letu v rozmezí mezi 3 až 4 hodinami, aerolinka má právo na snížení nároku o 50%, tedy na 300 EUR. Plnou kompenzaci ve výši 600 euro lze uplatnit pouze při zpoždění delším než 4 hodiny.

Letecká společnost zamítla nárok na kompenzaci. Co mohu dělat?

Chtěli jste si kompenzaci řešit vlastní cestou, kontaktovali jste leteckou společnost a ta vám odpověděla, že vám žádný nárok na kompenzaci nevzniká. Nebojte, i v takovém případě vám dokážeme pomoci. Naši specialisté váš případ posoudí a shromáždí dostatečné důkazy, díky kterým se pokusíme vyvrátit tvrzení letecké společnosti a odškodnění za váš narušený let vám i tak získat.

Zamítla vám letecká společnost kompenzaci? Pomůžeme vám.
Ověřte svůj nárok na kompenzaci zdarma
Ověřit