Letecká doprava se v posledních letech stala nedílnou součástí téměř každého z nás. Přesto, že by si každý přál prožít svou cestu letadlem bez problému, na svých cestách se můžete setkat s narušením letu. Významné zpoždění letu nebo dokonce jeho zrušení může pořádně zatočit s vašimi plány.
Evropská unie proto přijala opatření, která by těmto situacím měla předcházet a hlavně zmírňovat jejich dopad. Nařízení EU č. 261/2004 tak upravuje pravidla pro odškodnění a ochranu práv cestujících v případech, kdy dojde k narušení letu, ať už v podobě významného zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu.
Nárok na kompenzaci vůči letecké společnosti vám vzniká v případech, kdy:
Ne vždy, když dojde ke zpoždění či zrušení letu, vzniká nárok na kompenzaci. Abyste mohli kompenzaci získat, jednou z podmínek je to, že váš let spadá pod působnost nařízení 261/2004. Váš let tedy musí vzlétnout z letiště na území EU nebo na letišti v EU přistát, ale za současného splnění podmínky, že tento let je provozován leteckým dopravcem se sídlem v EU.
Evropské nařízení 261/2004 však není jediná právní úprava, která ve světe funguje. Naše společnost pomáhá cestujícím také podle tureckého nařízení, právní úpravy v Kanadě nebo třeba britského práva. Pokud letíte s aerolinkou, která nemá sídlo v EU, přesto nás neváhejte kontaktovat. Uděláme vše pro to, abychom pro vás kompenzaci získali i podle jiné právní úpravy.
Pro přehlednost se podívejte na tabulku níže:
Možností, jak o odškodnění za zpoždění či zrušení letu žádat, je hned několik. Jednou z nich je možnost obrátit se na leteckou společnost přímo a na vlastní pěst. V takovém případě si musíte na stránkách letecké společnosti najít příslušný formulář pro kontaktování aerolinky ohledně vašeho nároku (jak získat kompenzaci např. s leteckou společností Wizz Air uvádíme v tomto článku).
Nárok na kompenzaci můžete řešit samostatně
Jakmile aerolinku kontaktujete, musíte počkat na její vyjádření. To může trvat několik dnů, týdnů nebo dokonce měsíců. Je bohužel pravděpodobné, že vám letecká společnost váš nárok na kompenzaci zamítne ať už bez udání důvodu nebo s odkazem na mimořádné okolnosti. V takovém případě se můžete pokusit znovu kontaktovat zákaznickou podporu aerolinky nebo si najmout vlastního právníka, který bude váš případ řešit. Celý proces je však zdlouhavý a navíc, pokud neuspějete, může se stát, že vám vzniknout vysoké náklady za právní služby a soudní poplatky.
Jak vám pomůže Refundio?
Další možností je poté využít společnost zabývající se touto problematikou. Pokud chcete svůj volný čas trávit příjemnějšími aktivitami, můžete svůj případ předat do rukou odborníků, kteří pro vás vše zařídí. Naši právníci komunikují s leteckými společnostmi denně a dobře rozumí celému procesu. Kompenzaci za zpožděný či zrušený let pro vás dokážeme získat výrazně rychleji a s daleko větší jistotou úspěchu, než kdybyste celým procesem postupovali sami. V některých případech je navíc možné, že vám nabídneme výplatu kompenzace předem. To znamená, že budete mít částku na bankovním účtě okamžitě, bez jakéhokoliv čekání.
Chcete-li využít našich služeb a o nic se nestarat, stačí vyplnit krátký formulář. Náš tým se ihned spojí se zástupci letecké společnosti a zahájí proces vymáhání kompenzace za váš zpožděný nebo zrušený let. V Refundio jsme již pomohli tisícům cestujících získat kompenzaci, na kterou mají právo.
Zkušenosti našich klientů si navíc můžete ověřit zde.
Výše odškodnění se liší v závislosti na vzdálenosti mezi destinacemi a délce zpoždění. Pro lety do 1 500 kilometrů činí nárok 250 euro. Pro lety se vzdálenosti mezi 1 500 a 3 500 kilometry je stanoveno odškodnění na částku 400 euro. Až 600 euro mohou požadovat cestující, jejichž let byl provozován mezi letištěm na území EU a letištěm mimo EU, a zároveň přesáhl vzdálenost 3 500 kilometrů
U letů se vzdáleností delší než 3 500 km však platí výjimka. Pokud je zpoždění takového letu v rozmezí mezi 3 až 4 hodinami, aerolinka má právo na snížení nároku o 50%, tedy na 300 EUR. Plnou kompenzaci ve výši 600 euro lze uplatnit pouze při zpoždění delším než 4 hodiny.
Chtěli jste si kompenzaci řešit vlastní cestou, kontaktovali jste leteckou společnost a ta vám odpověděla, že vám žádný nárok na kompenzaci nevzniká. Nebojte, i v takovém případě vám dokážeme pomoci. Naši specialisté váš případ posoudí a shromáždí dostatečné důkazy, díky kterým se pokusíme vyvrátit tvrzení letecké společnosti a odškodnění za váš narušený let vám i tak získat.
Letecké společnosti zamítnou většinu žádostí o kompenzaci podaných přímo cestujícími. Velké procento zamítnutí je však neprávem. Pokud se vám tato situace stane, neváhejte nás kontaktovat a my váš případ zdarma prověříme.